بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
  • 1399/06/29 - 16:18
  • - تعداد بازدید: 469
  • - تعداد بازدیدکننده: 174
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
ویژه مستعدان برتر

برنامه معرفی استاد نمونه و موفق در حوزه علوم پایه برگزار شد

در راستای زمینه‌سازی برای پرورش افراد نخبه و شکل‌گیری گروه‌های نخبه در جامعه برنامه معرفی استاد نمونه و موفق در حوزه علوم پایه برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/1399/olompaye11.jpg

بنیاد نخبگان استان ایلام در راستای توانمندسازی اجتماعات نخبگانی در چارچوب گفتمان اسلامی- ایرانی و زمینه‌سازی برای پرورش افراد نخبه و شکل‌گیری گروه‌های نخبه در جامعه و همچنین تلاش برای رفع موانع جذب و افزایش جذابیت حضور اجتماع نخبگانی در حوزه‌های علوم انسانی، معارف اسلامی و علوم پایه؛ برنامه معرفی استاد نمونه و موفق در حوزه علوم پایه را روز شنبه مورخ 29 شهریورماه 1399 بصورت وبینار برگزار نمود.


در ابتدای این برنامه دکتر محمود روشنی عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه شیمی دانشگاه ایلام ضمن خوش آمد به شرکت کنندگان و تشکر از بنیاد نخبگان استان جهت برگزاری این برنامه بیان داشت؛ من خود را به عنوان یک انسان موفق نمی شناسم و معرفی بنده به عنوان استاد نمونه در حوزه علوم پایه به دلیل لطف بنیاد نخبگان استان به اینجانب است و برای رسیدن به این مقام مسیر طولانی در پیش دارم. واقعیت این است که موفق بودن یک پدیده نسبی است که هر کسی در یک حیطه ای از زندگی و کارش می تواند موفق باشد و در یک عرصه به سرانجام مقصود برسد.


ایشان افزود: در ابتدا لازم میدانم شاخص ها و ویژگی های یک عضو هیئت علمی موفق و کارآمد را تعریف، همچنین وظایف ایشان را برای دوستان شرکت کننده ترسیم و تشریح نمایم که یک استاد نمونه و موفق باید چه نقش هایی ایفا نماید. سپس می توانم در خصوص اینکه آیا در این جایگاه موفق بوده ام یا خیر نظر بدهم. نظام جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهداف و رسیدن به چشم انداز بلند مدت خود ناچار است به آموزش عالی و دانشگاه ها به منظور تأمین نیروی انسانی خبره و متخصص و شایسته توجه نماید که اعضای هیئت علمی دانشگاه ها این وظیفه خطیر را بر عهده دارند.


وی بیان داشت: یک عضو هیئت علمی همانقدر که در تعلیم دانشجو نقش دارد در تربیت آنها نیز ایفای نقش می کند و تعلیم و تربیت لازم و ملزوم همدیگر هستند. دانشجو به استاد خود به چشم یک الگو و قهرمان نگاه می کنند. منش، رفتار و دید استاد اثرات زیادی بر روی دانشجویان دارد. دانشجویان بیشترین تمایل خود را نسبت به اساتید موفق و محبوب دارند و آنان را الگوی خود قرار می دهند. این نقش اساتید در دوره های تحصیلات تکمیلی پر رنگ تر می شود. استاد موفق کسی است که به نقش خود آگاهی دارد و به آن عمل می کند. نقش هایی از قبیل مدرس، متخصص، متعلم، پژوهشگر، مربی، الگوی انسان ساز، هنرمند، تسهیل کننده و راهنمای یادگیری، مددکار اجتماعی، ناقل فرهنگی و ... وجود دارد که بایستی به آن احاطه داشته باشد و آن را اجرا کند.


ایشان در بخش بعدی سخنان خود به صورت اجمالی سوابق تحصیلی، موفقیت ها، افتخارات و سوابق اجرایی خود را برای شرکت کنندگان معرفی نمودند.


دکتر روشنی سپس در خصوص علم سنجی و پارامترهای آن توضیحاتی ارائه نمود. ایشان شاخص های علم سنجی را بررسی و کشف نظام و ساختار یک حوزه علمی به روش کمی را معین کرده و حتی خطوط احتمالی برای پیشرفت های بعدی را تعریف نمود.


وی به ضرورت علم سنجی در دانشگاه ها تاکید نمود و بیان داشتند برای سنجش و ارزیابی سریع تولیدات علمی در سطح کلان، اندازه گیری و اریابی تولیدات علمی با استفاده از شاخص های پذیرفته شده بین المللی و فراهم کردن امکان مقایسه آن ها، کمک به آینده پژوهشی علوم در جهان و ... بایستی نگاه ویژه ای به علم سنجی و پارمترهای آن داشت.


در ادامه روشنی پارامترهای مختلف علم سنجی را از قبیل استناد (Citation)، ضریب تاثیر (IF)، خود استنادی (Citation-Self)، تعریف و تشریح نمودند.


در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 138324
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم