کارگاه آموزشی دینداری عالمانه، ویژگی ها و آثار برگزار گردید
کارگاه آموزشی دینداری عالمانه ویژگی ها و آثار» برای صاحبان استعدادهای برتر و دانشجویان در روز چهارشنبه مورخ 29 بهمن ماه 1399 به صورت مجازی برگزار نمود.
بنیاد نخبگان استان ایلام «کارگاه آموزشی دینداری عالمانه ویژگی ها و آثار» را برای صاحبان استعدادهای برتر و دانشجویان توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبرنژاد عضو هیئت علمی و استاد تمام دانشگاه ایلام در روز چهارشنبه مورخ 29 بهمن ماه 1399 به صورت مجازی برگزار نمود.
در ابتدای این کارگاه دکتر صالحی پور رییس بنیاد نخبگان استان ایلام ضمن خوش آمد به شرکت کنندگان و تشکر از مدرس کارگاه، برای همه آرزوی سلامتی و موفقیت کردند.
دکتر اکبرنژاد مدرس کارگاه ضمن بیان تعاریفی از دین افزودند: واژه دین از لحاظ معنای لغوی به معنای جزاء، پاداش و مجازات است که این تعریف را خیلی از لغت دانان بیان کردند. بعضی ها به معنای امر قدسی تعریف کرده اند، در واقع دین یک امر قدسی است، بعضی ها دین را ایمان به موجودات روحانی و ایمان به یک یا چند نیروی فوق بشری که شایسته اطاعت و عبادت است بیان کرده اند.
ایشان با اشاره به نظریات شلایر ماخر، بیان کردند: احساس اتکاء مطلق در برابر احساس اتکاء های نسبی و جزئی قراردارد یعنی ما در زندگی خیلی اتکاء های نسبی داریم به طور مثال در جایی نیاز به کمک خانواده داریم این یک اتکاء است و در جای دیگر به کمک دوست یا همکاری نیاز پیدا میکنیم این اتکاء نسبی است یعنی در یک مقطع زمانی خاص اتفاق میافتد. شلایر ماخر تعریف دیگری هم در مورد دین دارد مبنی بر اینکه دین عبارت است از یک اتکاء مطلق یعنی همه جا فراگیر است و در همه ادوار و همه شرایط او را دین معنا میکند.
مدرس کارگاه تعاریفی از حضرت آیت الله جوادی آملی در مورد دین بیان نموده و افزودند: دین اعتقاد به آفریننده ایی است که برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب با این عقاید میباشد . پس بنابراین دوتا رکن در تعریف آیت الله جوادی دیده میشود یکی اعتقاد به آفریننده برای جهان که این پایه و رکن دینداری است. یعنی اگر دین از دینداری گرفته شود در واقع چیزی از دین باقی نمیماند دوم اینکه به دستوراتی که متناسب با این عقاید است وجود داشته باشد.
اکبرنژاد ادامه دادند: دین عبارت است از یک سلسله معارف علمی که معارف عملی را به دنبال دارد و جامع همه آن معارف یک کلمه است و آن عبارت است از اعتقادات؛ بر اساس این تعریف دین یک مجموعه ای است از اعتقادات و دستورات عملی، اعتقادات آن درباره آفریننده جهان و امور مربوط به آفریننده آن میشود. دستورالعمل های آن هم لوازم عمل آن اعتقادات است که ممکن است دستوراتی در حوزه فقهی، حقوقی، اجتماعی، اخلاقی، عرفانی، و سیاسی باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام اظهار داشتند: در این دو تعریف دوتا عنصر اصلی دیده میشود یک عنصر؛ عنصر عقیدتی است یعنی یک انسان دیندار باید یک اعتقاداتی داشته باشد که این اعتقادات عمدتاً شامل آفریننده و اعتقاد به آفریننده و ویژگیهای آن و مواردی که پیوسته به دین هستند مانند: اعتقاد به نبوت و معاد. و رکن دیگر آن هم مسئله رفتارها و آن اعمال و دستوراتی که درآن دین وجود دارد.
مدرس گارگاه در ادامه مباحث بیان داشتند: که اگر بنا باشد دینداری درستی تعریف شود باید حتما دین و دینداری در کنار هم باشند. بین دین و دینداران باید یک تمایز و تفاوتی ایجاد شود، دین یک حقیقتی است که درجه و مرتبه ندارد اما دینداران کسانی هستند که حقیقت بپذیرند ولی در عمل کردن بر اساس حقیقت دارای درجه و مرتبه هستند. یعنی بین کسانی که این باورها را دارند درجه دینداری را نباید یکسان دید. دینداری عالمانه از خرافه و علو به دور است.
در پایان این کارگاه مدرس گارگاه به سوالات دانشجویان و صاحبان استعدادهای برتر پاسخ دادند.