کارگاه انس با قرآن، موانع، راهکارها و آثار برگزار گردید
برنامه معرفتی هویتی با عنوان "کارگاه انس با قرآن، موانع، راهکارها و آثار"، در راستای ترویج فرهنگ انس با قرآن و معارف عترت (علیهم السلام) در میان آیندهسازان برگزار شد
برنامه معرفتی هویتی با عنوان "کارگاه انس با قرآن، موانع، راهکارها و آثار"، در راستای ترویج فرهنگ انس با قرآن و معارف عترت (علیهم السلام) در میان آیندهسازان توسط بنیاد نخبگان استان ایلام روز دوشنبه مورخ 20 اردیبهشت ماه 1400 بصورت وبینار برگزار گردید.
در ابتدای این کارگاه دکتر اکبرنژاد عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام موضوع بحث خود را با بیان معنای انس با قرآن آغاز نمود.
ایشان بیان داشت انس در لغت به معنی خو گرفتن و آرام یافتن به چیزی است و معنای انس با قرآن خواندن و حفظ کردن قرآن نیست بلکه فهم و کشف معنای عمیق قرآن است.
دکتر اکبرنژاد گفتند که از جمله آسیب هایی که در زمینه انس با قرآن در حال حاضر وجود دارد؛ برداشت سطحی از دین و اعتقاد نداشتن به انجام فرآمین الهی، عدم اعتقاد به امامان و نداشتن اطلاعات کافی از نقش آن ها در جامعه و مسائل سیاسی و اجتماعی است.
عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام با اشاره به برداشت های نامناسب از دین بیان داشتند: از جمله اینکه دین داشتن به معنای محدود بودن در زندگی است و عدم بهره مندی از لذت های دنیا است. در صورتی که افراد دین دار واقعی به صورت درست و واقعی از لذت های دنیا بهره مند می شوند.
ایشان یکی دیگر از موانع انس با قرآن را تعمیم برخی رفتار دینداران با موضوع دین بیان کردند. حقیقت دین موضوع ثابتی است در صورتی که رفتار دینداران متفاوت است. عملکرد افرادی که به عنوان دیندار به مردم معرفی شده اند در جامعه ایجاد مشکل کرده است که در این زمینه حضرت علی (ع) فرمودند که حق را با افراد نشناسید بلکه خود حق را باید بشناسید. در بحث دین هم به همین صورت است و ما باید دین را به عنوان دین بشناسیم. در آیه 49 سوره مبارکه نسا نیز درخصوص عملکرد نامناسب افرادی که به عنوان دیندار در جامعه معرفی شده اند اشاره شده است که برخی از این افراد فکر می کنند مبری از گناه هستند، در آیه 15 سوره تقابن نیز اشاره شده است برخی از دینداران متکبر هستند و همین طور اشاره شده که این افراد منت می گذارند. بنابراین لازم است استعدادهای برتر عزیز که صاحب هوش و ذکاوت فراوان هستند دین را به صورت خود دین بشناسند و تعمیم رفتار دینداران به دین اصلا کار پسندیده ای نیست.
وی سومین مانع را تغییر برخی الگوهایی دانست که در دین وجود داشته است و تغییر آن ها باعث عدم رغبت مردم می شود. مثلا بحث ظلم ستیزی و شهادت طلبی در مقطعی بسیار تاکید شده است در مقطعی بحث رفاه مطرح می شود. این تغییر در الگوها به این دلیل است که دین موضوع جامعی است و مربوط به تمامی زمان ها است.
اکبرنژاد راهکارهای انس با قرآن و با دین را نیز تشریح نمودند: اولین راهکاری که وجود دارد ما باید از دین تصویر خوشایندی داشته باشیم، دین را باید آسان و زیبا برای مردم خصوصا جوانان معرفی کنیم. دین را بسیار سخت گیرانه با مقررات فراوان معرفی نکنیم، به زیبایی های دین توجه شود به بحث های فطری در این زمینه اشاره داشته باشیم. انسان بصورت فطری دین را دوست دارد و بسیاری از مشکلات خود را در سایه دین داری و توسل به خداوند حل می کند. چون قرآن در زندگی اجتماعی انسان ها نقش دارد و راهکارهای آموزشی بسیار دقیق و مناسبی در آن ارائه نموده است. در کتاب مفاتیح الحیات در 4 حوزه روابط انسان را براساس دین معرفی کرده است و کارکردهای مختلف دین را در حوزه های مختلف بسیار زیبا توصیف کرده است که تصویر خوشایندی از دین را ارائه می دهد. نکته دوم ارتباط حسی بین افراد خانواده است، امروزه ارتباط حسی در خانواده ها بسیار کمرنگ شده است قبلا درخانواده موضوع کتابخوانی و مطرح کردن داستان های دینی و نکات دینی در خانواده مطرح بود امروزه متاسفانه باتوجه به نقش ابزارهای الکترونیک و فضای مجازی، نقش روابط حسی و کلامی در خانواده ها بسیار کم شده است. راهکار بعدی داشتن همسالان و دوستان مناسب است، داشتن دوست اهل دین که در زمینه قرآنی اطلاعات کافی داشته باشد باعث ترغیب و تشویق افراد به موضوع دین داری می شود. نکته بعدی بحث قرائت قرآن است. توصیه ای که قرآن کریم در آیات مختلف به ما داشته است هر اندازه توانستید وقت بگذارید و قرآن بخوانید. هرگاه قرآن خوانده می شود گوش فرا دهید. مسئله تفسیر قرآن نیز در بحث انس با قرآن بسیار مهم است. در آیه 33 سوره مبارکه فرقان به این موضوع اشاره شده است. نکته آخر در بحث انس به قرآن بحث عمل به فرامین قرآن است. هرچه انسان در زندگی به فرامین قرآن توجه و عمل بیشتری داشته باشد انس او با قرآن بسیار بیشتر خواهد شد.
در پایان کارگاه نیز شرکت کنندگان سوالات خود را در مورد چگونگی توجه و انس به قرآن مطرح کردند و مدرس کارگاه به سوالات ایشان پاسخ دادند.