به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان ایلام؛ در
ابتدای این کارگاه دکتر رضا خانی، رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام ضمن
خوشامدگویی به حضار و تبریک هفته پژوهش و فناوری؛ برگزاری این کارگاه را در
راستای توانمندسازی مستعدان و سرآمدان دانست و اهتمام ویژه به موضوع اخلاق
در پژوهش را خواستار شد.
وی
افزود: هدف اصلی برگزاری این کارگاه، هم افزایی آگاهیهای حقوقی - قانونی
استعدادهای برتر، اساتید، اعضای علمی دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی و
دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین آشنا نمودن ایشان با الزام های حقوقی
پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی پژوهشی می باشد.
وی
با تاکید بر لزوم تداوم برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه، افزود: از
قشر علمی و پژوهشگران استان انتظار می رود با آگاهی از قوانین و مقررات و
با صداقت و امانتداری نتایج کار خود را منتشر نمایند زیرا از منظر جامعه،
پژوهشگران افرادی صادق و امین تلقی می گردند و خلاف این گمان، دور از
انتظار خواهد بود.
در
ادامه دکتر پرویز باقری مدرس کارگاه ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری؛ از
بنیاد نخبگان استان بابت احساس مسئولیت و اهتمام در ترویج اخلاق حرفه ای در
پژوهش های دانشگاهی و برگزاری دومین کارگاه در این زمینه تقدیر و تشکر
نمودند.
عضو
هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه ایلام با اشاره به میزان تولیدات علمی در
کشور، رعایت اخلاق حرفه ای و آکادمیک را ضرورت توسعه پایدار علمی برشمرد.
دکتر
باقری در خصوص بایدها و نبایدهای اخلاق پژوهشی؛ به دو موضوع رفتار نادرست
پژوهشی و رفتارهای سوال برانگیز پژوهشی اشاره و مصادیق آنها را تشریح
نمودند.
وی
ضمن تاکید بر رعایت حقوق مولف و قوانین مرتبط با آن؛ حمایت های قانونی
بین المللی از حقوق مالکیت فکری و همچنین بخشنامه جدید وزارت علوم در خصوص
تخلفات پژوهشی را به صورت کامل تشریح و مصداق های تخلف در کارهای پژوهشی
را بیان کردند.
ایشان
با اشاره به تشکیل کمیته بررسی تخلفات پژوهشی، بر لزوم آشنایی اعضای هیئت
علمی دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با بخشنامه مذکور و قانون پیشگیری
و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی تاکید نمودند.
تبیین
رابطه حقوق و اخلاق؛ مفهوم مالکیت معنوی؛ ضمانت اجراهای قانونی پیشگیری و
مقابله با تقلب در آثار علمی؛ کارآمدی قوانین موجود در مراحل پیش، حین و پس
از ارتکاب جرم تجاوز به حقوق معنوی و مصادیق استفاده از آثار متقلبانه و
اعمال مجازات ها از جمله مباحث ارائه شده در این کارگاه بود.