دکتر رضا خانی:
فقدان سند راهبردی آموزش زبان های خارجی در کشور از مشکلات مهم آموزش زبان در کشور است
دکتر رضا خانی دانشیار دانشگاه در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه ایلام: فقدان کمیته راهبردی واحد و جامع در سطح سیاست گذاری های کلان آموزش زبان های خارجی در کشور و به تبع آن فقدان سند راهبردی آموزش زبان های خارجی در کشور، از مهمترین چالش های پیش روی جامعه آموزش زبان کشور است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان و به نقل از سایت دانشگاه ایلام:
دکتر رضا خانی دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه و رئیس بنیاد
نخبگان استان، عضو هیأت مدیره و قائم مقام انجمن آموزش زبان و ادبیات
انگلیسی ایران (TELLSI) و سردبیر مجله علمی - پژوهشی آموزش زبان انگلیسی (TEL)
می باشند. دکتر خانی با ارائه و چاپ مقالات متعددی در کنفرانس های بین
المللی و نشریات معتبر داخلی و خارجی حضور پررنگی در مجامع علمی داخل و
خارج از کشور دارند.
در
راستای رویکر جدید روابط عمومی دانشگاه در انجام مصاحبه های علمی با
اساتید دانشگاه، مصاحبه ی زیر بخشی از گفتگوی اختصاصی با ایشان می باشد.
1-آقای
دکتر ضمن تشکر از وقتی که در اختیار روابط عمومی دانشگاه گذاشتید، به نظر
می رسد علاوه بر آموزش و تجارب مدیریتی علاقه زیادی به کارهای پژوهشی و
علمی دارید؟
با سلام و عرض ادب خدمت شما
و همکاران پرتلاش تان در حوزه روابط عمومی دانشگاه و تشکر از فرصتی که در
اختیار اینجانب قرار دادید، مستحضرید شغل معلمی در کنار آموزش و تعلیم و
تربیت، نیازمند کوشش و تلاش مداوم در بروز کردن دانش و مهارت های لازم برای
تدریس و تحقیق است و بدیهی است ارتقا کیفیت حرفه ای و شغلی اعضای هیأت
علمی مستلزم توجه بیشتر به حوزه پژوهش و فعالیت های آکادمیک است.
2-آقای دکتر در کنار تدریس، بیشتر به چه حوزه های تخصصی در رشته خود علاقه مند هستید؟
تقریباً به بیشتر حوزه های
زبانشناسی کاربردی. البته به اقتضاء زمان و فرصتی که در اختیار دارم، مجبور
هستم اولویت بندی کنم، اما به طور خاص، علاوه بر زبانشناسی کاربردی و
مقابله ای، فراگیری زبان دوم، روانشناسی زبان و EAP نیز از حوزه های مورد علاقه اینجانب هستند.
3- به نظر می رسد زبانشناسی کاربردی جزء علوم مورد علاقه شما می باشد. اگر امکان دارد بیشتر توضیح بفرمائید؟
خوب همینطور است. زبانشناسی
کاربردی به بررسی تعامل گسترده زبان با علوم مختلف می پردازد و اصولاً هر
جا زبان باشد، زبانشناسی کاربردی هم حضور دارد. از همین رو شامل زیرمجموعه
های متنوعی چون روانشناسی زبان، عصب شناسی زبان، جامعه شناسی زبان، تحلیل
کلام، زبان و فلسفه، زبان و فرهنگ، زبان و فن آوری و غیره می باشد.
البته باید متذکر شوم، منظور
از زبانشناسی کاربردی به هیچ وجه کاربرد زبانشناسی نیست، بلکه اصولاً در
زبانشناسی کاربردی هدف بررسی تعاملات میان رشته ای و درک شگرف زبان در
زندگی روزمره انسانهاست و اینکه به چه صورت و با چه کیفیتی زبان بر روح و
جسم انسان و اجتماع تاثیر گذار و از روح و جسم انسان و اجتماع تاثیر پذیر
است.
4-آقای دکتر شما سردبیر مجله علمی - پژوهشی آموزش زبان انگلیسی (TEL) هستید، در این خصوص توضیح بفرمایید؟
بله، TEL
مجله تخصصی انجمن آموزش زبان انگلیسی ایران است و تقریباً جزء قدیمی ترین
مجلات علمی – پژوهشی کشور، در این حوزه محسوب می شود. علاوه بر حوزه آموزش
زبان، مجله مقالات حوزه های مختلف زبانشناسی کاربردی را نیز منتشر می کند.
در واقع هدف مجله بررسی راه های بهبود ارتقاء کیفی آموزش زبان است، که خوب
آموزش زبان هم رابطه تنگاتنگی با دیگر حوزه های زبانشناسی کاربردی و علوم
انسانی دارد.
5-آقای دکتر رویکرد گروه آموزش زبان انگلیسی در مقطع ارشد و دکتری دانشگاه به چه صورتی است؟
سوال خوبی فرمودید. اگرچه
بیشترین تمرکز در گروه بر آموزش زبان انگلیسی است، اما به دلیل ماهیت
ارتباطی دوسویه و چندسویه آموزش زبان انگلیسی با دیگر زیرمجموعه های
زبانشناسی کاربردی؛ ناگزیر تحقیقات و پژوهش ها بیشتر میان رشته ای تعریف می
شوند. اگرچه امیدواریم به زودی برنامه همه گروه های آموزشی ماموریت گراتر و
هدفمندتر جهت رسیدن به نتایج ملموس تر در حوزه های خاص و پروژه های خاص
علمی تعریف گردد.
6-مهمترین چالش های پیش روی آموزش زبان در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
آموزش زبان در ایران خوشبختانه در سال های اخیر شاهد رشد کمی و کیفی خوبی
بوده است. با این حال نمی توان از دغدغه ها و چالش های موجود هم چشم پوشی
کرد. فقدان کمیته راهبردی واحد و جامع
در سطح سیاست گذاری های کلان آموزش زبان های خارجی در کشور و به تبع آن
فقدان سند راهبردی آموزش زبان های خارجی در کشور، فقدان استانداردهای تعریف
شده، تدوین شده و اعتبارسنجی شده ارزیابی، پیشرفت و صلاحیت تدریس، ناکافی
بودن برنامه های مداوم ارتقاء حرفه ای مدرسان، زمان ناکافی و کتب
غیراستاندارد موجود در مدارس و چالش های فرهنگی تدریس کتب بین المللی در
موسسات آموزشی، از مهمترین چالش های پیش روی جامعه آموزش زبان کشور است.