بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

استاد علی اصغر عباسی (آرام)

شاعر فقید ایلامی و چهره ماندگار در حوزه شعر کردی

زندگی نامه:

استاد علی اصغر عباسی آرام معروف و متخلص به آرام فرزند گل مراد در سال 1306 دیده به جهان گشود. وی بعد از سپری نمودن تحصیلات مقطع متوسطه و عالیه در سال 1341 در محضر بعضی از شاعران استان ایلام با دنیای شعر و شاعری آشنا شد و در همان زمان هنر سرودن شعر را آغاز کرد. ایشان کارمند بازنشسته وزارت نیرو ساکن ایلام است. عباسی شاعری خوش ذوق و خوشخو، صیادی چابک، یار غار و صحرا و طبیعت قصه پردازی بذله گوست. او در شاعری تخلص آرام را برای خود انتخاب می کند زیرا فردی آرام و صبور است ستایش و تمجید را فقط شایسته خداوند پیامبر و ائمه(ع) می داند و ستایشگران گزافه گوی را سرزنش می کند. او دارای کلامی روشن و جذاب است. شعرش بی ریا و بر دل می نشیند او از مناظر طبیعت، اشخاص، شهرها و ... توصیف می کند. از اشعار زیبا و دلنشین او می توان به شعر تخت خان، وژدرون، مانشت و قلارنگ که همگی در وصف طبیعت و خاطرات خود در این مناطق نام برد. مرحوم استاد علی اصغر عباسی آرام، شاعر کورد زبان ایلامی، ۱۴ شهریور ۱۳۹۳، در سن ۸۷ سالگی، دار فانی را وداع گفتند.

گزارش برگزاری برنامه تکریم:

برنامه تکریم از استاد علی اصغر عباسی (آرام) شاعر فقید ایلامی و چهره ماندگار در حوزه شعر کردی با حضور جناب آقای دکتر رضا خانی، رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام، جناب آقای محمد علی قاسمی رئیس حوزه هنری تبلیغات اسلامی استان ایلام، جناب آقای مهندس افشار هیئت موسس دانشگاه پارسیان ایلام، جمعی از اعضای شورای علمی بنیاد نخبگان استان و اعضای محترم خانواده ایشان روز چهار شنبه مورخ 12 اسفند ماه 1394 در محل سالن جلسات بنیاد نخبگان استان برگزار گردید.

در ابتدای برنامه جناب آقای دکتر رضا خانی رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام ضمن خوشآمد گویی به خانواده محترم مرحوم استاد عباسی آرام و سایر مهمانان؛ به تشریح اهداف و برنامه های بنیاد نخبگان استان ایلام از جمله الگوسازی و تکریم از استعدادهای برتر، سرآمدان و سرمایه های نمادین استان پرداخت.

دکتر خانی ضمن معرفی و شرح خدمات ارزنده جناب آقای عباسی آرام؛ از تلاش و کوشش ایشان در جهت ترویج شعر کردی تقدیر نمود و وی را بعنوان الگوی اخلاقی و رفتاری جهت جوانان معرفی نمود.

رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام برنامه تکریم از سرمایه های نمادین استان را از مصوبات شورای علمی بنیاد نخبگان برشمرد و ابراز امیدواری نمود در سال آینده از سایر چهره های شاخص استان الگوسازی و تکریم صورت پذیرد.

در ادامه آقای افشار ضمن تشکر از بنیاد نخبگان استان در جهت تکریم و تقدیر سرمایه های استان، به بیان خاطرات دوران کودکی و همسایگی با خانواده محترم عباسی آرام پرداخت و از اخلاق حسنه و نیک ایشان صحبت نمود.

جناب آقای محمد علی قاسمی رئیس حوزه هنری تبلیغات اسلامی استان ایلام ضمن تشکر از رئیس بنیاد نخبگان استان، در خصوص ارزش شاعران و شعر کردی در فرهنگ سازی کشور مطالبی را عنوان نمودند و جناب آرام را یکی از شخصیت های تاثیر گذار در حوزه شعر کردی معرفی کردند.

وی ابراز امیدواری کرد دیوان اشعار استاد آرام به زودی و با تلاش انجمن شعر ایلام گردآوری و رسم الخط کردی چاپ گردد.

در ادامه تعدادی از حاضرین به بررسی ابعاد ادبی، اخلاقی و شخصیتی استاد آرام پرداخته و از وی بعنوان الگوی مناسب برای ترویج شعر و ادب کردی در استان یاد کردند.

در پایان مراسم با اهدای لوح تقدیر و یادبودی از سوی بنیاد نخبگان به خانواده مرحوم عباسی آرام از این شاعر فقید تکریم بعمل آمد.

گزارش تصویری