بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
  • 1400/12/18 - 20:02
  • - تعداد بازدید: 586
  • - تعداد بازدیدکننده: 574
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در راستای آموزش کارآفرینی

کارگاه آموزشی ایده پردازی و تشخیص فرصت های کارآفرینی برگزار گردید

بنیاد نخبگان استان ایلام کارگاه آموزشی «ایده پردازی و تشخیص فرصت های کارآفرینی» را توسط دکتر نعمت الله شیری عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام برای مستعدین برتر روز چهارشنبه 18 بهمن ماه 1400 به صورت وبینار برگزار نمود.

دکتر نعمت الله شیری عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام در خصوص کارگاه آموزشی ایده پردازی و تشخیص فرصت های کارآفرینی گفتند: یکی از مباحث اصلی و کلیدی در بحث کسب و کار وکارآفرینی است و شاید یکی از مشکلات اصلی که باعث می­شود کمتر به سمت کارآفرینی پیش برویم همین بحث ایده پردازی و تشخیص فرصت است.

شیری در خصوص نگاه متخصصین به ایده­پردازی گفت: یکی از بزرگان می­گوید که برخی افراد همه چیز را فقط همان­طوری که هستند می­بینند، آن­ها هرگز نمی­توانند آن­ها را آن­گونه که می­توانند باشند، ببینند. یعنی بر اساس این جمله داشتن دیدی متفاوت نسبت به اطراف ما خیلی مهم است در صورتی که اکثر افراد هرچیزی که در اطراف است به همان صورتی که هست می­بینند و نمی­شود آن را چیز دیگری دید. کارآفرینان افرادی هستند که دیدگاه و نگاه متفاوتی نسبت به اطرافشان دارند. به عنوان مثال یکی از بزرگان علمی کتابی دارد به نام وصف جهنم که گفته بود به نظر من جهنم یعنی این­که دراواخر روزهای عمر خود انسان با یک شخصیتی مواجه شود که می­توانیم آن باشیم ولی نباشیم یعنی ما در وضع مطلوب باشیم ولی آن شخصیت در وضع مطلوب نباشد به عبارتی در روزهای آخر زندگی بین آن چیزی که هست و آن چیزی که می­تواند باشد کشمکش و درگیری رخ می­دهد.

ایشان در ادامه افزود: معمولا گروه های شغلی که ما در طول مسیر زندگی انتخاب می­کنیم شامل 4 گزینه می­باشد1- کارمندی 2- خویش فرمایی 3- کارفرمایی 4- سرمایه گذاری که برای هر کدام از این موارد باید صلاحیت ها و تخصص هایی در فرد وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام در خصوص معنی و مفهوم کارآفرینی بیان کرد: کارآفرینی به زبان ساده ارزش یافتن است یعنی ما کاری را انجام می­دهیم که برای ما منجر به ایجاد ارزش شود به عبارتی واضح­تر یک سبک زندگی و طرز تفکر است. فرآیند کارآفرینی چیزی جز ایده­پردازی، تشخیص فرصت، ارزیابی فرصت و بهره وری از فرصت نیست.

مدرس کارگاه مطالبی را در خصوص ایده پردازی بیان نمودند و آن را این­چنین تعریف کردند: ایده پردازی چیزی جز تبدیل ایده ها به فرصت های کسب و کار نیست. و همچنین 1. ایده کسب و کار؛ یعنی تصویر ذهنی از راه حلی (خام و کلی) است که برای حل مسئله ایی یا برآوردن نیازهای افرادی مشخص پیشنهاد می­شود. 2. خلق ایده های کسب و کار؛ ایده های کسب و کار از درک یک نیاز خواسته یا مشکل در جامعه و توان پاسخگویی به آن شکل می­گیرد.3. فرمول خلق ایده کسب و کار؛ دو جزء اصلی فرمول ایده کسب و کار مشکل و راه حل.

در ادامه مباحث مدرس گارگاه روش های ایده پردازی را به صورت موردی تشریح نمودند: 1. از روش های با ساختار درست استفاده کنیم. روش های ساده ای وجود دارد که می­توانید آنها را به کا ببرید و ایده نو بسازید، با استفاده از کلمات تصادفی یک داستان بسازید، راهکارهای احتمالی را در نظر بگیرید و بهترین را انتخاب کنید. 2. همفکری کنید. ایده های زیبا با هم­فکری به وجود می­آیند نه به تنهایی. افکار مختلف را تشویق کنید و با همکاری آنها فکر جدیدی را ایجاد کنید. 3. یادداشت روزانه داشته باشید. نوشتن ایده ها و افکار در روزهای خلوت کاری به شما در روزهای شلوغ کارتان کمک خواهد کرد. افکار روزانه بهترین ایده ها را خلق خواند کرد. 4. کتاب بخوانید. ایده های نو معمولا از عقاید و افکار نو به وجود می­آیند تا ذهن های بسته. 5. کنجکاو باشید. ایده های نو و افکار جدید با یکجا نشستن به وجود نمی­آید. مغز شما احتیاج به دریافت انرژی و نیرو از منابع خارجی دارد. پیاد روی هنگام نهار، تعطیلات آخر هفته و حتی مراجعه به سوپر مارکت به شما کمک خواهد کرد. 6. از تشبیه استفاده کنید. تشبیه یا استعاره همیشه در برگیرنده دو فکر متفاوت است .تشبیهات نیمکره راست مغز را تشویق می­کند. استعارات به مغز کمک می­کند تا فکر نو بسازید. تشبیهات برای خلق نوشته های جذاب هم مناسب هستند. 7. آموزش دهید. هیچ روش جذابی جز تعلیم دادن و آموزش وجود ندارد. تعلیم دادن شما را مجبور می­کند که مطالب جدید بیاموزید و افکتر جدید خلق کنید.

شیری منابع ایده های کسب و کار را نیز توضیح دادند که عبارتند از 1. تجربه کاری 2. کسب و کاری مشابه 3. سرگرمی یا علاقه شخصی 4. اتفاقی رخ دادن یا خوش شانسی 5. دوستان و خانواده 6. آموزش و تجربه.

همچنین در خصوص ویژگی های فرصت کارآفرینی به موارد 1. ارزش اقتصادی بالقوه 2. نوآوری و تازگی 3. مطلوبیت درک شده 4. جذاب بودن، به موقع بودن 5. بادوام بودن 6. ارزش آفرینی برای مشتری 7. فقدان محصولات یا خدمات در بازار 8. ایده های جدید عملی و امکان پذیر، با قابلیت عرضه به بازار و قانونی؛ اشاره کردند

وی انواع فرصت کارآفرینانه را ابزارهای قدیمی، ابزارهای جدید، اهداف قدیمی و اهداف جدید نام برد و هر یک را شرح دادند.

در پایان نیز دکتر شیری به سوالات شرکت کنندگان در کارگاه پاسخ دادند.

  • گروه خبری : SlideShow,برنامه های فرهنگی
  • کد خبر : 157103
کلمات کلیدی
رضا خورشیدی
خبرنگار

رضا خورشیدی