کارگاه آموزشی مشاوره کسب و کارهای استارتاپی برگزار گردید
کارگاه آموزشی مشاوره کسب و کارهای استارتاپی ویژه مستعدان برتر به صورت مجازی برگزار گردید
بنیاد نخبگان استان ایلام کارگاه آموزشی مشاوره کسب و کارهای استارتاپی را توسط دکتر همایون مرادنژادی دانشیار گروه کارآفرینی دانشگاه ایلام برای صاحبان استعدادهای برتر، دانشجویان و علاقه مندان سراسر کشور به صورت مجازی روز چهارشنبه 19 آبان ماه 1400 برگزار نمود.
در ابتدای این برنامه دکتر مرادنژادی درخصوص مفهوم استارتاپ بیان کرد: استارتاپ مفهومی به نسبت جوان در حوزه کسب و کار است. با وجود اینکه بسیاری از متخصصان، استارتاپ را کسب و کاری نوپا معرفی میکنند، اما میدانیم که لزوماً هر کسب و کار نوپایی استارتاپ نیست. آنچه فارغ از معنای استارتاپ، همه بر آن واقفیم این است که ادبیات کسب و کار در حوزه استارتاپی متفاوت از ادبیات معمول سازمانی است.
دانشیار گروه کارآفرینی دانشگاه ایلام در خصوص مراحل شکل گیری یک استارتاپ افزود: استتارتاپ از مرحله شکلگیری ایده تا ایجاد محصول و خروجی طرح؛ فرآیندی متفاوت از کسب و کارهای سنتی را پشت سر میگذارد. برای موفقیت در بستر استارتاپی، باید با ادبیات آن آشنا بود و این شناخت حاصل نمیشود مگر از طریق تجربه و آموزش.
وی با تاکید بر کار تیمی در شکل گیری استارتاپ افزود: تبدیل یک ایده به یک کسب و کار موفق فرآیندی است جامع که هدایت و برنامه ریزی برای آن نیازمند داشتن مجموعه جامعی از دانش های حوزه های مختلفی مانند مدل های کسب و کار، مدیریت کارآفرینی، نوآوری، مدیریت استراتژیک، مدیریت بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی، حسابداری، برنامه ریزی و کنترل پروژه و … می باشد.
مرادنژادی ذات هر کسب و کار را بر مبادله ارزش ها استوار دانست و افزود: در کسب و کارها بیش از صد مدل درآمدی مستقل و یا ترکیبی می توان ذکر کرد که از راه آنها شرکت ها بابت ارزش خود که به مشتریان خود منتقل می کنند، پول و زمان مشتریان را دریافت می کنند.
مدرس کارگاه اصلی ترین مدل های درآمدی در اینترنت را مبتنی بر تبلیغات Ads base ، ارجاع فروش Affiliate، تراکنشی Transactional، کمیسیون Commission، اشتراکی Subscription و رایگان Freemium برشمرد.
مرادنژادی افزود: از مدل های بیان شده، مدل درآمدی کمسیون و مدل در آمدی تراکنشی در یک بستر به نام بازارگاه (Market Place) قابل انجام است.
مرادنژادی در پایان از جذابترین و قویترین مدل های تجارت الکترونیک است که از نمونه های معروف آن می توان به علی بابا، آمازون، ابای، اوبر و ... اشاره کرد.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به بخش های مختلف بوم کسب و کار اشاره کرد و گفت: بوم مدل کسبوکار، (Business Model Canvas)، الگویی برای تدوین یک مدل برای کسب و کاری جدید یا ثبت مدل فعلی مورد استفاده در کسب و کار است.